СТЕМ 5-А, 5-Б


28 січня 

зустріч у міт онлайн за розкладом

https://meet.google.com/mdd-wwkc-ojt

Урок 17. Тема. Сила тертя. Тертя покою та ковзання. Дослідження факторів, що впливають на величину сили тертя. Проєкт «Прості та складні механізми навколо нас. Виготовлення механічної іграшки.»

Лабораторія сили тертя. Перейди за посиланням та спробуй порухати тіла, збільшуючи чи зменшуючи силу тертя
• Яка сила допомагає тваринам лазити по деревах?
• Чому шнурки не розв'язуються?
• Чому вбитий цвях в стіну не вискакує?



Тертя — це фізична сила. Вона виникає між двома поверхнями, які перебувають у контакті одна з одною.

Тертя виникає через нерівності на поверхні. Якщо подивитися на будь-яку поверхню через мікроскоп, то можна побачити безліч нерівностей. Мікроскоп — це прилад для розглядання дрібних, невидимих оку предметів у збільшеному зображенні. Якщо дві поверхні будуть тертися одна об одну, нерівності на них зіткнуться. Це призведе до виникнення тертя.
Воно буде протидіяти руху.

 

Сила тертя існує, навіть якщо дотичні поверхні не перебувають у русі. Наприклад, якщо злегка штовхнути важкий предмет, він може не рухатися. Отже, доклали не достатньо велику силу. Вона не може подолати силу тертя між предметом і підлогою
Сила тертя завжди діє в напрямку, протилежному руху


Тертя відбувається між речовинами у будь-якому стані — рідинами, газами і твердими тілами. Наприклад, опір повітря — це тип тертя. Він виникає між рухомим об’єктом і повітрям. Це уповільнює рух об’єкта. Опір можна зменшити, змінивши форму об’єкта. Наприклад, автомобілі, поїзди й літаки мають гладкі вигнуті поверхні. Це полегшує потік повітря навколо них.



1. Нерівності поверхонь, що дотикаються під час руху.



2. Взаємне притягання молекул дотичних поверхонь

якщо поверхні сильно відшліфовані, то молекули в багатьох місцях стикання знаходяться на відстані приблизно в одну молекулу, отже, починають діяти сили молекулярного притягання (наприклад, між двома листами скла).

Фіксики - Сила тертя

https://www.youtube.com/watch?v=gTHL1yhM4ts


Розгадка до розслідування

Коли один об’єкт ковзає по іншому, він починає сповільнюватися через тертя. Це означає, що він втрачає енергію. Однак енергія не зникає. Вона переходить від енергії руху до теплової енергії. Ось чому ми потираємо руки, коли холодно. Потираючи їх одна об одну, ми створюємо тертя. Отже, виникає тепло.
Чи знаєш ти, для чого равлику слиз?

Слиз йому потрібний для пересування вертикальними поверхнями. Завдяки слизу равлик чіпляється за поверхню і не падає. Коли ж він рухається по горизонталі, слиз не використовує. Проте виділяє його постійно. Під час руху рівними поверхнями равлик згинає і випрямляє окремі ділянки своєї «ноги». Так само роблять гусениці. При такому русі тертя значно менше.


Особливості сил тертя

• Виникають при дотику;
• Діють уздовж поверхні;
• Завжди направлені проти напрямку руху тіла.

Залежність сили тертя
  • Швидкості руху тіла
  • Роду речовини
  • Стану поверхонь тіл
  • Розмірів і форми тіла
  • Ваги тіла



Тертя – шкідливе чи корисне?


Висновок

Корисне тертя допомагає нам жити. Ми можемо ходити, поліруємо, шліфуємо, ходимо, машини їздять по дорогам. Одяг тримається своєї форми, завдяки тертю між нитками. З іншої сторони тертя є шкідливим. На подолання сил тертя затрачається значна кількість енергії, а також спрацьовуються тертьові поверхні. Основне завдання для вчених всього світу є розробка нових матеріалів, які зменшують дію шкідливих сил тертя.
Поміркуй і поясни, з якою метою:

- Взимку тротуари посипають піском?
- Лижі змащують спеціальним мастилом?
- Використовують парашут під час стрибків із літака?


Уявіть, що сили тертя в межах вашої кімнати зникли (що насправді неможливо) або зменшилися в десятки разів. Чи помітите ви це відразу?


14 січня

зустріч у міт онлайн за розкладом

https://meet.google.com/mdd-wwkc-ojt

Урок 16. Тема. Взаємодія тіл. Сили у природі та техніці. Прості машини та механізми. Явища та процеси, на яких базується робота простих машин. Проєкт «Прості та складні механізми навколо нас. Виготовлення механічної іграшки.»



З поняттям сили в буквальному значенні ми стикаємося на кожному кроці. У побуті зміст слова «сила» й утворених від нього «силач», «сильний» пов’язаний з можливостями людини, тварини, механізму, з інтенсивністю прояву природних явищ.


Ми говоримо «найсильніша людина», «сила волі», «сильні почуття», «сильний мороз», «сильний двигун»…
А який зміст вкладають у поняття «сила» фізики?
Сила - міра взаємодії тіл.

У природі одні тіла діють на інші. Вони взаємодіють між собою. Так, Земля притягує всі тіла, розташовані на її поверхні та поблизу неї, вітер змушує рухатися вітрильники, завдяки силі м'язів людина піднімає тіла, кінь перевозить вантажі.
Сила – це величина, що характеризує вплив одного тіла на інше



Тяга або поштовх може походити від прямого контакту або на відстані. Як-от сила тяжіння, електрика чи магнетизм


Сила позначається буквою


Одиниця виміру сили —

Прилад для вимірювання сили — 





Сила тертя — сила, що чинить опір відносному переміщенню одного тіла по поверхні іншого під дією зовнішньої сили

 

Магнітна сила – сила, з якою предмети притягуються до магніту.



Чому будь-який предмет: випущений із руки олівець, крапля дощу, листок дерева тощо – падає вниз? Чому стріла, пущена з лука, не летить увесь час прямо, а врешті падає на землю? Чому Місяць рухається навколо Землі?

Сила тяжіння – сила, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї




Тисячі років люди працювали, використовуючи переважно силу власних м'язів. Але можливості м'язів людини обмежені.
Вже в далекі часи виникла потреба мати пристрої, які б дали можливість отримати виграш у силі. Іншими словами, пристрої, застосування яких дає змогу піднімати вантажі, які без таких пристроїв не можна навіть зрушити з місця




Механізми – це пристрої, призначені для збільшення сили чи зміни її напрямку
Щоб полегшити свою працю, тобто отримати виграш у силі, людина винайшла, виготовила та почала використовувати прості механізми. За допомогою таких механізмів люди і будували піраміди, храми тощо. Прості механізми ‒ це не що інше як знаряддя праці.


Машина – це механізм або поєднання механізмів для перетворення енергії з доного виду в інший
Призначення машини – повна або часткова заміна ручної праці
Кожна з машин складається з окремих механізмів, а механізми — з окремих деталей.













скарбничка







16 - 17 грудня
Асинхронно

Урок 14.Тема. Знання, уміння і навички, необхідні працівникам космічної галузі. Де отримують космічні професії. Україна космічна. Проєкт «Виготовлення «зоряного» проектора»

Подивись вночі угору ― безліч там чудес!
Здавна мріють люди досягти небес.
Швидше піднімайтесь в уявний зореліт ―
Почнемо фантастичний до Всесвіту політ.


  1. Скільки зірок можна побачити неозброєним оком?
  2. Скільки сузір’їв виділяють на небі?
  3. Впродовж року Сонце послідовно проходить через 12 сузір’їв, які називаються ….
  4. Як називається наша галактика?
  5. Як називається наша зоряна система?
  6. Пригадаймо, яка планета найбільша у сонячній системі?
  7. Який одяг вдягають на себе космонавти?
  8. За допомогою якого приладу можна досліджувати зоряне небо?
  9. Яе називаються великі вогняні кулі, що складаються з розжареного газу?
  10. Яка зоря найближча до нас?
  11. Найвідоміше сузір’я, яке ви можете побачити у нашій півкулі?

    Для того, щоб стати космонавтом, потрібно пройти безліч випробувань. А ще – мати знання і навички з найрізноманітніших сфер діяльності. Відшукай у ланцюжку слів назви професій, які може поєднувати космонавт. Запиши їх у зошиті. Як, на твою думку, можна виконувати таку роботу, живучи на космічній станції?


    Авіація та космонавтика – професії майбутнього та стратегічно важливі сфери для кожної держави. Цивільні авіаперельоти, повітряна обороноздатність країни, військова авіація та космічні розробки – це питання, які перебувають у веденні авіакосмічної індустрії.
    Не секрет, що в даний момент у світовій авіації робе більш ніж 56 мільйонів людей. Пілоти й бортпровідники, інженери й механіки, диспетчери й керівники польотів – саме ці авіаційні спеціальності найбільш затребувані в авіакомпаніях різних країн світу.

            Авіадиспетчер (Диспетчер управління повітряним рухом)

           Авіаційний інженер (Авіаінженер)

           Авіаційний механік (Авіамеханік)

           Інженер з експлуатації аеродромів

           Інженер з ракетобудування

           Керівник польотів

           Космічний гід

           Космічний психолог

           Космонавт (Астронавт)

           Менеджер космотуризму

           Оператор БПЛА (Оператор безпілотника)

           Пілот (Льотчик)

    Стюардеса (Бортпровідник)

    Плюси роботи в авіації та космонавтиці:

    • престижність;
    • висока оплата праці;
    • можливість подорожувати та розвивати коло ділових знайомств;
    • привабливий соціальний пакет;
    • ранній вихід на пенсію.
    Ризики професії:
    • висока відповідальність;
    • відсутність права на помилку;
    • робота, пов'язана із фізичним та моральним стресом.
    Щорічно авіаконструктори та інженери представляють сучасні моделі пілотованих та безпілотних літальних апаратів, а космічні фахівці освоюють нові закони та простори Всесвіту. Зрозуміло, що рушійною силою цих процесів є компетентні фахівці. Напевно тому, немов угадуючи майбутнє, уже сьогодні набирають популярність такі космічні професії, як інженер орбітальних станцій, авіаційний та космічний психолог, проектувальник скафандрів і т.д.

    Професія космонавта загадкова, захоплююча та цікава, тож недарма багато дітей мріють в дорослому житті бути космонавтами.Тим паче, в час SpaceX та Ілона Маска, коли вивчення та освоєння космосу, як ніколи актуальне, а можливість втілити мрію не така вже й примарна. Однак, щоб стати космонавтом, треба докласти великих зусиль.

    Загалом, існує три основні спеціалізації космонавтів:

    Космонавт-випробувач – пілот космічного корабля. Його завданнями є: пілотування літального апарату, зліт, посадка, координація роботи всіх систем і дій екіпажу. Космонавти-випробувачі набираються серед військових льотчиків.

    Космонавт-інженер – спеціаліст, який обслуговує технічні системи корабля, координує перед- і після-польотну підготовку літального апарату, бере участь у розробці і випробуванні нових технічних систем. Під час польоту виконує всі необхідні ремонтні роботи.

    Космонавт-дослідник, який відповідає за стан здоров’я членів екіпажу, проводить експерименти, досліджує поведінку живих організмів в умовах невагомості. Космонавти-дослідники обов’язково включаються до складу тривалих експедицій.

    Як стати космонавтом – з чого почати?

    Насамперед варто сказати, що кандидат у космонавти повинен відповідати ряду вимог. До перших з яких відносять вік. Як правило, легше пройти відбір тим, чий вік коливається від двадцяти семи до сорока років. Зростання повинен бути не менше 157 і не більше 190 сантиметрів.
    Відмінне навчання у вищому закладі – наступний важливий критерій. Диплом, отриманий в хорошому університеті необхідний. Чоловіки обов’язково повинні відслужити в армії.

    Куди треба вступати, щоб стати космонавтом?

    Отже, людина, що бажає стати космонавтом, повинен мати освіту. Важливо отримати одну з наступних спеціальностей:
    Космонавт-дослідник. Для того щоб ним стати, потрібно диплом, який свідчить про вищу медичну або біологічну освіту. Варто відзначити, що при відборі перевага надається тим кандидатам, які мають за спиною наукові роботи. Людина з такою спеціалізацією на борту виконує обов’язки лікаря. Крім цього, він повинен проводити досліди та експерименти після висадки.
    Випробувач. В його обов’язки входить управління космічним кораблем. Щоб стати бортовим капітаном, слід отримати вищу освіту, що готує військових льотчиків. Тут дуже важливий досвід роботи. Льотчик повинен мати в запасі не менше 350 годин польоту, і 170 стрибків з парашутом. Але чим більше, тим краще. Необхідно, щоб кандидат на професію космонавта-випробувача володів якостями лідера.
    Інженер. Обов’язки людини цієї спеціальності полягають в огляді техніці. Він повинен стежити за правильною роботою корабля, а в разі його поломки усувати несправності. Щоб стати інженером-космонавтом, необхідно мати відповідну вищу освіту.

    Перш, ніж відправитися на орбіту, потрібно мати досвід роботи. Після того, як людина отримає диплом, йому слід знайти роботу по своїй спеціальності, після чого подати свою заявку на відбір космонавтів в агентство. Варто зазначити, що там дуже жорстка конкуренція. А кандидат повинен відповідати ряду важливих вимог.

    Що треба щоб стати космонавтом:

    • мати бездоганну репутацію;
    • не мати судимостей;
    • не мати жодних негативних записів в особистих справах;
    • стаж роботи на землі повинен бути не менш трьох років.

    Так, деколи навіть неоплачений вчасно штраф може створити серйозні перешкоди для зарахування до загону космонавтів. Крім цих вимог людина повинна мати відмінне здоров’я. У кандидатів ретельно перевіряється зір. Воно має бути стовідсотковим. Також майбутній космонавт не повинен страждати гіпертонією. Якщо при огляді буде виявлено захворювання, то кандидату в кращому випадку запропонують полікуватися, а в гіршому – виключать з числа претендентів.

    Після цього проводиться тестування з деяких дисциплін.

    Обов’язкова умова – гарне знання англійської мови. Стати космонавтом без екстремального навчання не можна, так як це обов’язковий етап навчання. Він полягає в обертанні кандидата в
    центрифузі, в якій створюються ефекти перевантажень.
    Якщо кандидат пройде з успіхом всі етапи відбору, то він буде зарахований до лав космонавтів. Далі йому належить навчання всім тонкощам професії, яке може тривати від трьох до п’яти років.
    Після цього кандидата починають готувати до першого вильоту на орбіту.
    Цей період може зайняти не один рік.

    Якості, які необхідні, щоб стати космонавтом:

    • здатність до навчання;
    • психологічна врівноваженість;
    • інтелектуальність;
    • старанність;
    • працьовитість;
    сміливість і відвага.

    Тому космонавт повинен володіти сильними вольовими якостями, інтелектуальними здібностями, швидкою реакцією, умінням працювати в несприятливих умовах. Неповторною особливістю професії космонавт є взаємодія людини з простором.

    Плюси: Це дуже цікава, приваблива та романтична професія. Можливість втілити дитячу мрію, полетіти в космос і побачити нашу планету на власні очі. Брати участь в наукових дослідах, експериментах та відкриттях. Є можливість стати знаменитим та гордістю для своїх рідних. Постійний розвиток та самовдосконалення. Професія добре оплачувана, популярна та актуальна для нашого сьогодення.

    Мінуси: Професія космонавта досить небезпечна, пов’язана з ризиком, передбачає великі навантаження на організм. Довга і наполеглива підготовка з безліччю випробувань перед першим польотом. Космічні польоти тривалі в часі, а це передбачає довгу розлуку з сім’єю та друзями. Можливий варіант, що полетіти в космос випаде лише раз. Космонавти рано виходять на песнію.

    Космонавт - це людина, що пройшла спеціальну підготовку, та що здійснює політ у космос із певною метою в складі екіпажу космічного корабля. (КК)
    Традиційно, до складу екіпажу входять командир, бортінженер, лікар та дослідник.

    Кожен член екіпажу має свої посадові обов'язки:

    КОМАНДИР

    • керування космічним кораблем (зліт, пілотування, посадка);
    • контроль виконання програми польоту;
    • координація роботи всіх систем КК та дій екіпажу;
    • ведення зв'язку із Землею;
    • здійснення ручного керування бортовими системами у випадку відмови автоматики.

    БОРТІНЖЕНЕР

    • участь у підготовці космічного корабля до польоту;
    • контроль технічного стану всіх бортових систем КК;
    • інформування командира КК про виниклі несправності бортової техніки;
    • діагностика та виконання необхідних ремонтно-профілактичних робіт на КК;
    • тестування нових систем і обладнання КК.

    ЛІКАР

    • контроль стану здоров'я всіх членів екіпажу та надання невідкладної медичної допомоги, при необхідності.

    ДОСЛІДНИК

    • проведення наукових експериментів та медико-біологічних досліджень, запланованих програмою польоту.

    Професія космонавта, безумовно, вважається однієї із найскладніших та найнебезпечніших, але, в той же час, шанованих, перспективних та високо оплачуваних професій у світі.
    Для того щоб стати космонавтом, необхідно пройти жорсткі критерії відбору.
    Претендувати на посаду одного із членів екіпажу може людина із вищою профільною освітою та великим досвідом роботи у своїй галузі. Крім професійних навичок майбутній космонавт повинен мати міцне здоров'я, 100-процентний зір, не мати хронічних захворювань та шкідливих звичок. Також, сильний характер, лідерські якості, аналітичний склад розуму, наполегливість та витривалість будуть значною перевагою при відборі в ряди космонавтів.

    Що повинен вміти космонавт?

    Космонавт (Астронавт)

    • керування космічним кораблем (зліт, пілотування, посадка);
    • контроль виконання програми польоту;
    • координація роботи всіх систем КК та дій екіпажу;
    • ведення зв'язку із Землею;
    • здійснення ручного керування бортовими системами у випадку відмови автоматики.

    Професійні хвороби: які зміни відбуваються в огранізмі космонавта під час польоту?

    https://oppb.com.ua/articles/profesiyni-hvoroby-yaki-zminy-vidbuvayutsya-vogranizmi-kosmonavta-pid-chas-polotu

    Закони космосу, які змусять вас переглянути своє бажання бути космонавтом

    https://www.imena.ua/blog/become-an-astronaut/

    Профільна освіта:

    Вимоги до кандидатів вища медична або біологічна освіта, наявність власних наукових праць. У ідеалі захищена, або підготовлена до захисту, кандидатська дисертація.

    Де готують космонавтів в Україні?

    Щоб стати космонавтом, найкраще закінчити профільний вуз за фахом «космонавтика», «біологія» або «фізика».

    В Україні де готують космонавтів: Національний авіаційний університет та Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут" в Києві, і Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут" в Харкові, Національний центр аерокосмічної освіти молоді ім. О.М.Макарова, м. Дніпро, Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, Національний університет «Львівська політехніка»

    Центри підготовки космонавтів:

    NASA's Johnson Space Center

    European Astronaut Centre (EAC)

    Tsukuba Space Center (Jaxa), Tsukuba City, Japan

    Astronaut Center of China (ACC)

    Kennedy Space Center Astronaut Encounter

    Профільну освіту в Україні можна здобути у таких ВНЗ:

    Національний Авіаційний Університет

    КПІ імІгоря Сікорського

    Національний аерокосмічний університет імені М.Є. Жуковського «ХАІ»

    Медичні ризики для здоров’я космонавтів




    Проєкт «Виготовлення «зоряного» проектора»

    4. Намалюй шаблон (бокова сторона циліндра)
    5. Виріж шаблон

    6. Маркером або фломастером намалюй силует міста або лісу

    7. Склей циліндр

      

    8. «Зоряний» проектор – циліндр розмістити на ліхтарик телефона

    9. Ти готовий до спостереження за зірками!
      

    Уявіть, що ви космонавти і вам потрібно розшифрувати радіосигнали, які вам надсилає Центр управління польотом. Розшифруйте повідомлення, закодоване азбукою Морзе і дізнайтеся, чого вам бажає Центр управління.





    9 - 10 грудня

    зустріч у міт онлайн за розкладом

    https://meet.google.com/mdd-wwkc-ojt

    Урок 13. Тема. Небезпечні фактори Космосу. Захист космонавтів від переохолодження та ударів космічним сміттям при роботі у відкритому космосі. Проєкт «Наш дім - Сонячна система.»

    Накладіть кола один на одного і скріпіть у центрі. Можна використати частину палички для суші; для цього також підійде зубочистка або будь-який інший стрижень.


    Для стійкості палички, з вивороту останнього кола, по цетру можна залити гарячим клеєм.

    Тримачі для планет ми зробили із зубочисток, які приклеїли до основи планет за допомогою клейового пістолета. 
    Гострий кінець зубочистки встромляємо в картон.
    Розподіляємо всі планети по орбітах у правильному порядку.






    2 - 3 грудня
    5-А асинхронно, 5-Б зустріч онлайн
    Урок 12. Тема. Об’єкти Всесвіту. Історія освоєння космосу. Космічні апарати і станції. Члени екіпажу і їх обов’язки. Життєзабезпечення космічної станції.
    Продовжуємо роботу над проєктом.

    Бігають навколо вогника
    Шість синочків і дві дочки.
    Промайнуть роки і дні,
    Але не зустрінуться вони

    (Планети) - Слово «планета» у перекладі з давньогрецької означає «та, що блукає». Спробуйте пояснити, чому давні вчені дали цим небесним тілам таку назву.
     - Які планети вам відомі?
    - Назвіть схожість і відмінність планет Сонячної системи? (Усі планети обертаються навколо Сонця. Планети мають форму кулі. Вони розрізняються за розміром і знаходяться на різній відстані від Сонця.)

    Планета – велике кулеподібне небесне тіло, що обертається навколо Сонця.

    Шлях, яким планета рухається навколо Сонця, називають орбітою.









    25-26 листопада

    Урок 11.

    зустріч у міт онлайн за розкладом

    https://meet.google.com/mdd-wwkc-ojt

    Переглянь презентацію. Підготуйся до проведення тривалого експерименту. Потрібна насінина гороху чи квасолі. її можна посадити в горщику з кімнатною квіткою. Детальні умови завдання досліду на слайдах 17-18 презентації

    Презентація


    18-19 листопада

    Урок 10. Якими я бачу вчителя та учня майбутнього. Яким стане урок майбутнього.
    Асинхронно
    Тема. Проєкт «Школа майбутнього».

    Щоб робота в нас кипіла
    працювати будем:
    Швидко! Дружно! Вміло!


    Сьогодні ми створимо природно-ландшафтне середовище, завершимо створювати територію школи майбутнього, презентуємо результати своєї діяльності.



    11-12 листопада
    Урок 9 

    зустріч у міт онлайн за розкладом

    https://meet.google.com/mdd-wwkc-ojt

    4-5 листопада
    Урок 8 Тема. Я у закладі освіти та класі. Моя школа – це люди, які мене оточують. Я, мої друзі, мої вчителі, люди, які піклуються про мене у школі. Проєкт "Школа майбутнього"

    зустріч у міт онлайн за розкладом

    https://meet.google.com/mdd-wwkc-ojt




    Розгадай ребус і ти дізнаєшся який буде об’єкт нашого дослідження в модулі «Людина-людина»


    Школа-фундамент будь-якого суспільства. Яким є суспільство така і школа. Школа змінюється та вдосконалюється. Змінюються норми освіти та методики. Школа - те місце, де ми проводимо 11 років нашого життя. Там формується наш світогляд, розкривається особистість, збираються основні знання. Шкільні роки - це завжди дуже яскраві події в житті кожної людини.

    Отже ми можемо пофантазувати та уявити нову школу, школу майбутнього, в якій буде комфортно, цікаво, затишно. У такій школі кожен учень почуватиметься успішно.

    Ми спробуємо відповісти на запитаня: Яка повинна бути школа майбутнього? Якою повинна бути територія школи майбутнього? Та візуалізуємо відповідь

    Нам з вами потрібно:

    Продумати всі моменти, як школа майбутнього виглядатиме, що буде на території школи, хто в ній викладатиме і навчатиметься.
    1. Дізнатися, якнайбільше інформації про свою школу
    2. Дослідити еволюцію засобів навчання.
    3. Дослідити проблему енергоефективності школи у епоху цифрових засобів
    4. Проаналізувати отриману інформацію.
    5. Уявити школу майбутнього. Якими я бачу вчителя та учня майбутнього. Яким стане урок майбутнього.
    6. Спланувати роботу над створенням макету школи майбутнього.
    7. Створити макет території школи майбутнього


    Подивіться, які є школи в різних країнах світу











    Розмістити величезне місто, з усіма його вулицями, будинками на столі вміють робити архітектори.

    Архітектор - це фахівець, який створює будівлі та міські простори.



    Архітектори виготовляють макети будинків і розміщують їх уздовж заздалегідь накреслених зменшених вулиць, площ.

    Сьогодні на уроці ми розпочнемо роботу над проєктом «Школа майбутнього», що розрахована на три уроки. Ми будемо вдосконалювати навички та вміння роботи креслярськими інструментами при виконанні креслення розгортків будинків. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати. Ознайомимося з історією архітектурного макетування.

    У вас є чудова нагода відчути себе архітекторами і разом з однокласниками та однокласницями побудувати макет території школи майбутнього.

    Сьогодні ми уявимо себе архітекторами, яким було видано завдання — створити територію школи майбутнього і презентувати свої роботи

    Як ви вважаєте, з чого вам як архітекторам слід розпочинати роботу?

    Проєктування, складання плану майбутнього будинку, жит­лового масиву і навіть цілого міста архітектор починає з вивчення місцевості: кліматичних особливостей. Потім він починає креслити ескізи майбутніх вулиць, будинків, парків чи скверів.

    Коли ескізи вже готові, архітектор береться до виготовлення макету — зменшеного зображення майбутнього будинку чи міста в об’ємі.

    Макет території – це максимально точна зменшена копія території, виконана з різних матеріалів. Традиційно для конструювання зменшених копій будівель використовується папір та ватман, однак, ваша фантазія може підказати вам використання й інших матеріалів, часом – самих незвичайних.



    Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми здійснемо подорож у часі. Мандруючи ми зазирнемо в майбутнє. А подорожувати будемо з героями фільму «Назад у майбутнє» Марті МакФлай і доктором наук Еммет Браун

    Віртуальна галерея


    Архітекторові потрібно вміти малювати, креслити, володіти кольоровим просторовим уявленням, уміти сміливо й цікаво фантазувати.

    А як виглядатиме школа майбутнього? Спробуємо уявити таку школу.

    Мандрівники Марті МакФлай і доктор наук Еммет Браун почали фантазувати, який вигляд матиме територія школи майбутнього.

    Які будуть майданчики?
    Як виглядатиме сама споруда школи?
    Які зони будуть на території школи?
    Які рослини будуть рости на території школи?


    Якщо хтось захоче пограти в футбол, то виникнуть інтерактивні ворота, які самі будуть показувати рахунок. А всередині спортивного залу поставлять спеціальні тренажери, які, зчитуючи думки учня, підберуть йому спортивну програму.

    Споруда не має аналогів, працює на теплових насосах, що використовують енергію землі і постачають його для потреб гімназії, 50 пробурених свердловин братимуть тепло впродовж опалювального періоду, а влітку вони працюватимуть на охолодження будівлі. Німецьке мультифункціональне скло, що регулює прогрів повітря в аудиторіях, сонячні батареї, надсучасна система вентиляції, «розумне» освітлення, трирівнева система очищення води – це далеко не всі технічні характеристики будівлі.

    Уявіть себе архітекторами!
    Подивись приклади готових робіт, а також обов’язково на максимум задіяти фантазію, пофантазуйте та намалюйте територію школи майбутнього.
    Для роботи використовуйте матеріали на вибір (олівці, фломастери, фарби).


    Домашнє завдання


    ___________________________________________________

    22 жовтня
    Урок 7

    Тема. Моя школа: територія та будівля. Масштаб. План-схема приміщення та території.




    На уроці ми:

    - Поговоримо про територію та будівлю школи.
    - Дізнаємось шо таке план і масштаб.
    - Навчимося креслити план-схему території школи

    Побесідуймо.

    Для чого складають план роботи?
    У яких випадках уживають слово «план»?


    Як ти гадаєш..?

    Часто в повсякденному житті виникає потреба мати плани окремої кімнати, усієї квартири чи присадибної ділянки. Як ти гадаєш, навіщо?

    Словничок

    План — це точне креслення вигляду об’єктів зверху.

    План – креслення невеликої дiлянки Землi у певному масштабi, виконане з використанням умовних знакiв


    Як можна накреслити плани невеликих предметів, таких як гумка або тарілка? Порівняй зображення гумки на малюнку і на плані. Чим вони подібні, а чим — відрізняються?


    Як накреслити план великого предмета, наприклад парти?

    Щоб зобразити його, треба зменшити розміри, наприклад у 40 разів.


    Якщо потрібно зобразити план двох таких столів, які стоять один від одного на відстані 80 см?


    Тоді зменшувати у 40 разів треба не лише розміри кришок столів, а й відстань між ними.


    Словничок

    Масштаб — це міра зменшення відстаней на місцевості під час зображення їх на глобусі, карті або плані.


    Розгляньте малюнок і план навчального кабінету. Порівняйте зображення на малюнку і на плані. Чим вони подібні, а чим — відрізняються?


    Розгляньте малюнок і план теріторії школи. Порівняйте зображення на малюнку і на плані. Чим вони подібні, а чим — відрізняються?



    Знайдіть в інтернеті умовні позначки, які вам знадобляться для креслення плану території школи

    Накреслити план-схему території школи




    Кошик запитань

    Де застосовують масштаб?
    Що таке масштаб?
    План це….
    Як зображують об’єкти місцевості на плані?



    ________________________________
    15 жовтня
    Урок 6. Проблема енергоефективності школи у епоху цифрових засобів навчання. Проєкт «Школа майбутнього».
    Працюємо асинхронно
    "Валіза"
    Сьогодні на уроці я пропоную Вам здійснити подорож . Але будь-яка подорож починається зі збору речей. Обери колір валізи: жовта, синя, червона, чорна. Прочитай пророцтво для себе


    Термін «енергоефективність» має на увазі під собою комплекс економічних, організаційних і технологічних заходів, головна мета яких – підвищення ефективності використання енергоресурсів у всіх сферах життєдіяльності людини.

    Вирішення питання – як підвищити енергоефективність –допоможе вирішити відразу кілька проблем:
    • v зниження споживання енергоносіїв автоматично призведе до зниження собівартості продукції
    • v підвищивши енергоефективність будівель, вдасться знизити вартість комунальних послуг і підвищити їх якість
    • v зменшення споживання викопних енергоносіїв дозволить знизити викиди парникових газів, тим самим покращивши екологічну обстановку в країні.
    Енергоефективність – споживання меншої кількості енергії на виконання одного і того ж обсягу роботи з освітлення, нагрівання, охолодження тощо.

    Енергозбереження і енергоефективність. Ці два поняття часто плутають, хоча між ними є велика різниця. Наприклад, у вас власний будинок, і вас почала засмучувати платіжка за газ. Якщо йдеться про енергозбереження, ви вдягаєте теплий светр і виставляєте нижчу температуру на котлі. А якщо вас цікавить енергоефективність, то ви шукаєте, де ваш будинок втрачає найбільше енергії, і вирішуєте, чи треба замінити вікна, поставити ущільнювач, щоб не було протягу з вхідних дверей, чи одягнути весь будинок у «шубу» з теплоізоляції. Або поставити ще й регулятори на батареї, щоб давати мінімум тепла в порожні кімнати. Таким чином, потрібно виявити точки найбільших втрат, а також вкласти кошти, щоб ці втрати перекрити.

    Подивіться відео:
    Мультфильм "Добре світло". Энергосбереження – дітям. https://www.youtube.com/watch?v=EbvMfsux91c

    Відео “Енергозбереження” https://www.youtube.com/watch?v=j4Xwnv7ic4A








    Тепло утікає від нас крізь всі огороджуючи конструкції дому: вікна, стіни, цоколь, дах, підвал, вхідні двері, вентиляцію. На цей процес впливають два фактори: різниця температури в домі і на вулиці; теплопровідність конструкцій.

    Це можна з’ясувати за допомогою спеціальних пристроїв – тепловізорів.

    Червоний і жовтий колір означає найбільші втрати тепла
    Для цього робиться тепловий аудит помешкань школи.

    Тепловий аудит – обстеження об’єкта з метою з’ясування ефективності використання теплових ресурсів та визначення резервів їх економії


    Будинки розрізняються за класами енергоефективності. Вони позначаються буквами англійського алфавіту: А, В, С, D, E, F, G. Найбільш енергоефективним є будинок класу А, найменш – G . Ті, хто живе в енергоефективних будинках (як багатоквартирних, так і індивідуальних) менше витрачають коштів на оплату енергії, бо їхні будинки менше її споживають.

    Розумний будинок

    Ваш будинок буде працювати на вас. Програмовані термостати дозволяють споживати енергію в економному режимі. Вони легко адаптуються до необхідного рівня температури і працюють відповідно до нього. З їх допомогою в будинку включається опалення і вимикається вентиляція в спекотну або холодну пору доби, при функції клімат-контролю. Важливу роль відіграють спеціальні системи автоматизації, які забезпечують постійний дистанційний контроль освітлення, температури, сигналізації і віконних штор за допомогою мобільного телефону.


    У 2015 році українська компанія V.A. Solutions Estonia розробила комплексний онлайн-сервіс для обслуговування об’єктів нерухомості — Prengi, який дозволяє керувати всіма процесами технічного обслуговування в мережі супермаркетів, на великому підприємстві, у житловому фонді тощо. Зокрема, модуль енергоефективності цієї онлайн-системи дозволяє відстежувати і аналізувати енерговитрати на об’єктах, а отже керувати їхньою енергоефективністю.

    В основі модуля — автоматизований контроль показників лічильників (газ, електроенергія, водопостачання), аналіз витрат і пропозиції рішень щодо їх оптимізації.


    Енергозбереження в школі - це економія електроенергії, яка ґрунтується на застосуванні енергозберігаючих технологій, покликаних скоротити втрати електроенергії.
    • Використовувати світлодіодні (LED) лампочки. Вони є енергозберігаючими, а також виділяють ніяких шкідливих речовин;
    • Проблема багатьох: комп’ютер в режимі очікування. В такому стані його можна залишати, якщо Ви відлучаєтесь від робочого місця на декілька хвилин, а не на цілий день/ніч.
    •  Не залишайте прилади, що працюють від акумулятора живлення (мобільні телефони, ноутбуки і т.д.), довше часу, потрібного для їхньої повної зарядки.
    • Обов’язково вимикати усі прилади. Рекомендовано навіть виймати штекер із розетки чи відключати блок живлення.
    • Використовувати сучасне енергоефективне обладнання.
    Класи енергоефективності побутової техніки (ЕЕ)

    Кожен з нас розуміє, що обсяги споживання енергії у різних приладах свої

    Сьогодні на новій техніці, яка пропонується у продажу, прийнято вказувати спеціальне буквено-знакове маркування, яке вказує на рівень споживаної кожним приладом енергії. Класифікація складається з 10 ступенів, які зазвичай розфарбовують у різні кольори, щоб при покупці споживачам було простіше зорієнтуватися.

    Будь-який електричний прилад завжди споживають певну кількість енергії у одиницю часу.

    Зараз тільки чотири верхніх рівня, що позначаються літерою A, мають фіксований колір – зелений. А ось буква B вже може розміщуватися як на салатовому тлі, так і на світло-помаранчевому, C – на салатовому або помаранчевому, D – на жовтому або червоному, E – на гірчичному або червоному. Букви F та G сьогодні практично не використовуються й зазвичай зберігають старий принцип маркування: смуга F має насичений бордовий відтінок, а G – чорний. Описане забарвлення дозволяє інтуїтивно зрозуміти, що саме прилади з зеленим фоном найбільш ефективні.

    Вибирати слід тих її представників, у яких клас енергоспоживання не нижче А, в ідеалі - А + і А ++. Такі прилади споживають до 30% електроенергії менше, ніж прилади нижчого класу.







    8 жовтня
    Урок 5. Кількісний та якісний склад учасників освітнього процесу закладу освіти Професії сучасної школи. Умови та засоби навчання. Еволюція засобів навчання.
    Пошта вчителя sent-nikolay@ukr.net
    5-А 5-Б  зустріч онлайн за розкладом
    Вправа «Мікрофон»

    Хто є учасниками освітнього процесу у нашому закладі?

    Яка роль кожного сегменту освітнього процесу?

    Уявіть, що у нашому закладі відсутні техпрацівники. Які будуть наслідки? До чого це зможе призвести?

    Який висновок ми можемо зробити?

    Висновок: кожний працівник, який у нас у школі є дуже важливим і заслуговує на повагу.

    Вчитель — професія, затребувана в усі часи. Ми живемо у мінливому світі, впроваджуються нові технології, збільшується обсяг знань. 

    В українську освіту поступово входять нові педагогічні професії – Едвайзери, Наставники, Тьютори, Коучі, Ментори, Фасилітатори, Едукатори, Фахівці з педагогічного дизайну.

    Едвайзер – це радник, або консультант. Як правило, це людина з більшими знаннями в конкретній галузі. В більшості випадків — практик. На відміну від викладачів та вчителів, які є більше теоретиками. Після проведення детального аналізу, Едвайзер може дати корисну пораду в своїй фаховій галузі.

    В освітньому середовищі Наставник дає поради щодо більш ефективної роботи, допомагає вирішувати певні дискусійні питання, приймати складні життєві рішення. Можна сказати, що наставник опікується пристосуванням учасника до різних ситуацій в освітньому середовищі.

    Тьютор. В класичному розумінні і по досвіду зарубіжних університетів, тьютор – це ключова фігура в дистанційному навчанні, що відповідає за проведення занять із студентами. Але у нас в Україні тьютор часто виступає в ролі консультанта з освітніх програм та курсів. Це особа, яка веде індивідуальні або групові заняття із учасниками, дає поради щодо вирішення питань, пов’язаних із навчанням. Досвідчені викладачі віддають перевагу саме тьюторскій технології навчання.

    Коуч. З англійської перекладається як “тренер”, тобто людина, яка займається, відповідно, коучингом (від англійської – тренерством). Коуч допомагає учасникам знайти відповіді на власні запитання, допомагає відпрацювати різні життєві та професійні ситуації.

    Ментор. В контексті педагогічних професій цей термін почали використовувати як синонім до слів «учитель», «порадник», «наставник», «консультант». Людина, яка допомагає учасникам в розвитку знань, умінь, навичок та міжособистісних стосунків. На відміну від наставника, ментор самостійно встановлює інтенсивність і напрямок навчання та допомагає тоді, коли учасник звертається за допомогою.

    Фасилітатор – це специфічний напрям діяльності провайдера освітніх послуг, метою якого є допомагати підтримувати в учасника прагнення до саморозвитку, самореалізації, самовдосконалення, сприяти особистісному зростанню, розкриттю здібностей та пізнавальних можливостей.

    Едукатор в деякому розумінні є синонімом слів педагог, вчитель. На відміну від педагога, який допомагає розвивати конкретні вміння та навички відповідно до навчального плану та рівня розвитку, едукатор розвиває особистість відповідно до принципів, пристрасті та цілей людини для того, щоб людина могла жити повним життям

    Фахівець з педагогічного дизайну – спеціаліст, який займається теоретичними проблемами науки, що знаходиться на стику педагогіки, психології, соціології, ергономіки. Такі фахівці покликані розробляти найбільш ефективні системи та методи навчання.



    До засобів навчання належать різноманітні матеріали та інструменти, що використовуються під час навчального процесу. Вчителі та здобувачі освіти використовують засоби навчання під час процесу засвоєння отриманих знань.

    Всі існуючі навчальні засоби можна віднести до матеріальних або ідеальних.

    Навчальні посібники, підручники, тести, дидактичні матеріали, наочність, обладнання для лабораторій, технічні засоби - все це складає засоби навчання, іменовані матеріальними.

    До ідеальних належать усна і письмова мова, живопис, музика, схеми, таблиці, діаграми, а також організуюча і спрямовуюча діяльність вчителя, його кваліфікаційний рівень, методика організації навчання.

    Поміркуй!


    Які сучасні засоби навчання ти знаєш?

    Сучасне обладнання - це широкий спектр високоефективних технічних засобів навчання. Окрім комп'ютерів, які дають можливість змоделювати багато процесів і тим самим дозволяє на практиці реалізувати знання , це:

    •  цифрові проектори - для відображення комп'ютерної інформації та відео;
    •  проекційні екрани - різноманітних моделей; оверхед-проектори; слайд-проектори;
    •  копі-дошки - для тиражування записаного на дошці;
    •  інтерактивні дошки - можливість прямо на дошці змінювати демонстраційні електронні матеріали ;
    •  документ-камери - настільні відеокамери для демонстрації об'єктів і слайдів за допомогою цифрового проектора;
    •  відеоконференціонние системи - для ефективногоспілкування на відстані; маркерні та текстильні дошки;
    •  проекційні столики і т.д.

    В сучасній школі широко використовуються такі засоби навчання:

    1. Об'єкти навколишнього середовища взяті в натуральному вигляді або препаровані для навчальних завдань (живі і засушені рослини, тварини і їх опудала, зразки гірських порід, фунту, мінералів, машини і їх частини, археологічні знахідки і т. ін.).

    2. Діючі моделі (машин, механізмів, апаратів, споруд та ін.).

    3. Макети і муляжі (рослин і їх плодів, технічних установок і споруд, організмів і окремих органів та ін.).

    4. Прилади і засоби для демонстраційних експериментів.

    5. Графічні засоби (картини, малюнки, географічні карти, схеми).

    6. Технічні засоби навчання (діапозитиви, діафільми, навчальні кінофільми, радіо- і телепередачі, звуко- і відеозаписи та ін.).

    7. Підручники і навчальні посібники.

    8. Прилади для контролю знань і умінь учнів.

    9. Комп'ютери.

    10. Засобами навчання можуть також бути реальні об'єкти, виробництво, споруди.

    11. Веб-квести, веб-сайти

    12. Цифрові лабораторії

    Вправа «Мозковий штурм»

    Вчитель майбутнього – який він?

    Завдання

    Створити образ вчителя майбутнього з різних підручних матеріалів (конструктор LEGO, пінопласт, картон та ін.).

     


    1 жовтня
    Урок 4.
    Я у закладі освіти та класі. Моя школа – це люди, які мене оточують. Кількісний та якісний склад учасників освітнього процесу закладу освіти.  Професії сучасної школи.

    Працюємо самостійно

    Переглянь відео. Зупиняй на завданнях та спробуй їх виконати.




    Проведи дослідження та заповни таблицю.


    24 вересня

    Урок 3. Проєкт, його ознаки, резюме проєкт. Проєкт «Створення шкільного STEM - центру»

    Пошта вчителя sent-nikolay@ukr.net
    5-А 5-Б  зустріч онлайн за розкладом
    1. Переглянь відео
    2.Виконай вправу та дізнайся, які бувають проєкти
    3. Зупини відео на часі 5:10 та спробуй за схемою описати проєкт шкільного STEM-центру
    Бажаю Успіху!
    _____________________________________
    17 вересня

    Урок 2. STEM професії. STEM-галузі.

    Вітаю на уроці. 

    зустрічі у гугл міт  
    Щовівторка 5-А о 14:45
                         5-Б о 12:00 

    Переглянь відео та виконай усно завлання


    Завдання тут

    Перейди за посиланням та дізнайся більше про професії 

    https://www.education.ua/professions/

    _______________________ 

    14 вересня

    Урок 1 Що таке STEM-освіта.


    зустрічі у гугл міт  
    Щовівторка 5-А о 14:45
                         5-Б о 12:00 
    А що ж таке це STEM?
    Запитаймо в ютубу


    -                  STEM – це акронім, утворений від слів природничі науки (Science), технологія (Technology), інженерія (Engineering) та математика (Mathematics). STEM-освіта зосереджується передусім саме на цих дисциплінах, але пропонує вивчати їх не окремо одну від одної, а інтегровано, а також максимально практично.

    Презентація до уроку

    Проскануй код, або перейди за посиланням і переглянь професії майбутнього. Робота із QR-кодом «Професії майбутнього»

    Для альтернативи перегляд відео 


     

    Уявімо STEM у вигляді дерева, а елементи з яких він складається - у вигляді листочків. перейдіть у програму PADLET, виберіть одне зображення (листочок) і прикріпіть його ближче до того слова, якому він підходить найбільше.
    посилання на дерево падлет

    _____________________________________


    Немає коментарів: